1

مهم ترین مرحله در فرآیند چاپ کتاب ، اخذ مجوز قبل از چاپ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هست ( بر خلاف تصور بعضی از مولفین و صاحبان اثر صدور شابک و فیپا هیچ حقی را برای چاپ کتاب ایجاد نمی کند )

برای دریافت مجوز از وزارت ارشاد فایل کتاب با فرمت PDF به، انضمام صفحه عنوان و شناسنامه  در سامانه جامع چاپ و نشر وزارت ارشاد توسط ناشر ثبت می شود

 وزارت ارشاد پس از طی زمان متفاوتی (با توجه به موضوع کتاب )  ، مجوز قبل از چاپ کتاب را برای انتشارات صادر می کند و ناشر این مجوز را در اختیار نویسندگان کتاب قرار می دهد و به اطلاع نویسندگان خواهد رساند. در موارد اندکی بیشتر برای کتب مذهبی، کتب علوم انسانی ، رمان و  شعر  وزارت ارشاد اصلاحاتی را در نظر می گیرد و پس از اصلاح و یا حذف آنها، مجوز کتاب توسط وزارت ارشاد صادر خواهد شد.

ناشر هیچ گونه دخل و تصرفی در زمان صدور مجوز قبل از چاپ ندارد و زمان صدور مجوز به موضوع و محتویات کتاب بستگی دارد

 

چاپ کتاب پس از دریافت اخذ مجوزهای لازم

پس از دریافت اخذ مجوز از وزارت ارشاد، ناشر مجاز به چاپ کتاب خواهد بود. پس از دریافت مجوز از وزارت ارشاد، ناشر حق هیچ گونه دخل و تصرفی در محتویات کتاب ندارد. به همین دلیل به نویسندگان و سفارش دهندگان چاپ کتاب اکیدا توصیه می شود قبل از ارسال کتاب برای ناشر جهت اخذ مجوز، فایل نهایی را بدقت بخوانند چرا که حتی اضافه کردن نام همکار نویسنده پس از اخذ مجوز امکان پذیر نخواهد بود.

مراحل اداری کاملاً توسط ناشر انجام می شود و نویسنده دخالتی در این پروسه ندارد.

 

نکات مهم برای اخذ مجوز چاپ کتاب

اخذ مجوز برای کتابهای علمی و تخصصی در مدت کوتاهی پس از ارائه درخواست صورت می‎گیرد، اما برای سایر کتابها از قبیل کتابهای داستانی، رمان، شعر، کتابهایی در حوزه علوم انسانی و … نیاز به بررسی و تشکیل جلسه توسط کارشناسان می‎باشد که ممکن است به مدت زمان بیشتری نیاز باشد. در مدت زمان تعیین شده، چنانچه قسمتی از کتاب مغایر با اصول علمی و یا شئونات اسلامی باشد، ناشر در جریان قرار گرفته و موظف است تا قسمت‎های تعیین شده را اصلاح و مجدداً ارسال نماید.

 

فرآیند صدور مجور قبل از چاپ وزارت ارشاد

وقتی که کتابی برای ارزیابی در سامانه چاپ و نشر وزارت ارشاد ثبت می‌شود، در گام اول بررسی می شود که ببینند اصلاً آیا این کتاب نیاز به بررسی دارد یا نه. بعضی از کتاب‌ها، از همان لحظۀ ثبت و ورود به چرخۀ بررسی، بلامانع اعلام می‌شوند، مانند کتب فیزیک و شیمی و… و مابقی کتاب‌ها می‌روند برای بررسی.

در مرحلۀ بعدی، دبیران علمی، کتابها را به صورت مروری ملاحظه و تورق می‌کنند و بعضی آثار را با توجه به اشرافی که دارند، بی‌نیاز از بررسی می‌بینند و بلامانع اعلام می‌کنند و کتاب برای اخذ مجوز می‌رود . یکسری کتاب‌ها نیاز به بررسی دارند که به گرو‌ه‌های بررسی می‌روند. در ادارۀ کتاب، حدودا ۱۰ گروه بررسی فعالیت دارد که بر اساس کثرت آثار وارده به ادارۀ کتاب، این تقسیم‌بندی انجام شده است. هرکدام از این گروه‌ها یک سرگروه دارد. تعداد افراد گروه‌ها هم بستگی به کثرت آثار دارد. در گروه‌ها بعد از بررسی اعلام می‌شود که اثر غیرمجاز، بلامانع یا مشروط است و نتیجه به ناشر اعلام می‌شود. در صورت اعتراض ناشر، کتاب در یک کمیته، به نام تجدید نظر، مجدداً بررسی می‌شود. اگر ناشر رأی این کمیته را هم نپذیرد، موضوع اعتراض، به شورای کتاب، مرکب از سرگروه‌ها و کارشناسان ارشد، ارجاع می‌شود. اگر اعتراض تداوم یابد، به عنوان آخرین مرجع، موضوع در کمیتۀ تخصصی هیئت نظارت مطرح و دربارۀ اثر بحث و تصمیم‌گیری می‌شود.

 

آیا ممکن است کتابی غیر مجازشود و یا مشمول اصلاحات شود؟؟؟

بله. این مورد در کتب مذهبی، کتب علوم انسانی ، رمان و  شعر  بیشتر به چشم می خورد در مورد کتابهایی که مشمول اصلاحات می شوند ناشر موظف است کتاب را پس از اعمال تغییرات مورد نظر ارشاد تحویل ارشاد دهد.

پس از انجام اصلاحات مورد نظر ارشاد حدوداً ۱۰ روز بعد از تحویل فایل اصلاح شده مجوز چاپ کتاب صادر می شود. (این مراحل نیز توسط ناشر انجام می شود)

 

بررسی موارد ممیزی کتاب نشان می‌دهد مواردی که مشمول حذف قرار گرفتند عبارتند از :

_ کلماتی از قبیل: شراب، تریاک، افیون و حالت‌های مربوط

_ عباراتی که از نگاه ممیزان رکیک، غیراخلاقی و خلاف عفت عمومی تلقی شده

_ ترویج روابط خارج از شرع و عرف اعم از زن و مرد، دختر و پسر

_ انتشار تصاویری که موجب اشاعه‌ی فساد و فحشا می‌شود،

_ ترویج و تبلیغ فرقه الحادی  ، توهین به مقدسات دین مبین اسلام،

_  تبلیغ ادیان منحرف و منسوخ و خرافات

_ توهین، تخریب و افترا به تمامی افرادی که حفظ حرمت آن‌ها شرعا و قانونا لازم است،

_ تبلیغ علیه نظام و منافع ملی و ترویج گروه‌های محارب و عناصر ضدانقلاب و برهم زننده‌ی اساس وحدت میان اقوام و فرق مختلف کشور،

_ تحقیر و تمسخر افتخارات ملی، و توهین و تمسخر زبان، فرهنگ و هویت اقوام و اقلیت‌های دینی و قومی و…

_ بیان اغراق آمیز در خصوص غرب و غرب زدگی .

_ کتاب‌هایی که دارای موارد سیاسی هستند، مانند کتاب‌هایی که مروج تجزیه‌طلبی، تفرقه بین اقوام و… هستند.

_ کتاب‌هایی که موارد دینی دارند؛ مثل کتاب‌های که تحت عنوان دین، به ترویج خرافات می‌پردازند.

 

میانگین زمان صدور مجوز قبل از چاپ

به طور میانگین در موضوعات مختلف ، یک ماه طول می‌کشد. در طی این فرایند، سه نظر دربارۀ آن داده می‌شود: توسط ارزیاب، سرگروه و دبیر علمی. جهت ایجاد وحدت رویه و کاهش نقش تفاوت‌های فردی در ارزیابی، وقتی کتابی جریان بررسی را طی می‌کند، یک نفر تمام مشروطی‌ها را دوباره کنترل می‌کند که چیزی از قلم نیفتاده باشد یا سخت‌گیری نشده باشد.

مدت زمان صدور مجوز ارشاد بین ۵ روز تا ۶ ماه  می باشد و به موضوع کتاب بستگی دارد .

کتابهای علمی معمولاً ۵ الی ۷ روز کاری  

کتابهای شعر ۲ تا  ۳ ماه،

 داستان و رمان ۲ تا ۴ ماه

و کتابهای  حوزه علوم انسانی بین ۱ماه تا ۴ ماه

طول می کشد تا مجوز ارشاد صادر شود البته این زمان ها تقریبی است و در شرایط مختلف متفاوت می باشد.

مدت زمان صدور مجوز از وزارت ارشاد از اختیار ناشر خارج است.

 

جهت دریافت اطلاعات بیشتر  کارشناسان انتشارات میعاد اندیشه آماده‌اند تا راهنمایی‌های دقیقی را در این راستا در اختیار شما قرار دهند.

جهت نیاز به هرگونه توضیح و یا مشاوره با شماره ۰۹۱۲۵۱۲۰۰۶۷ تماس گرفته و یا در تلگرام یا واتساپ پیام بدهید

 

برای محاسبه هزینه های چاپ کتاب لطفا بر روی محاسبه آنلاین  کلیک کنید

محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب

 

 

شابک (ISBN) چیست ؟

مقاله قبلی

اعلام وصول ( مجوز پخش کتاب)

مقاله بعدی

1 اظهار نظر

  1. سلام
    مدتها بود دنبال یک مطلب کامل در این زمینه بودم
    از توضیحات کامل و جامع تون بسیار سپاسگزارم

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *