0

چگونه با تالیف یا ترجمه کتاب از بیمه تامین اجتماعی برخوردار شویم؟

یکی از مهم ترین دغدغه های بسیاری از مشاغل ، مسائل مربوط به بیمه ی آن ها می باشد که طی دهه ی اخیر با توجه به مشکلات تکراری و عدیده ای که در اقتصاد کشور هم حاکم است ، بهتر است که به این موضوع اهمیت ویژه ای داده شود.
در ایران بسیاری مشاغل با مشکلات مربوط به بیمه مواجه اند که از این جمله می توان به مشاغلی همچون هنرمندان و سینماگران ، نقاشان ، ورزشکاران ، روزنامه نگاران و به ویژه نویسندگان و ناشران اشاره نمود.
طی یک دهه ی گذشته بسیاری نشست ها و جلسات برای رفع این مشکل در دولت و مجلس برگزار شده است و نهایتا منجر به تصویب قوانین خاصی برای اعطای بیمه به برخی از مشاغل مذکور گردید که خوشبختانه نویسندگان و ناشران نیز مشمول این مصوبه ی مجلس نمایندگان شده در این مطلب قصد داریم به طور کامل تر و با پاسخ به ابهامات و چگونگی عملکرد این قوانین اطلاعات مفیدی را در اختیار شما کاربران گرامی قرار دهیم.با ما همراه باشید.

نویسندگان و بیمه تامین اجتماعی

همانطور که بالاتر هم بیان شد خوشبختانه بر اساس قوانین مصوب کشور ، نویسندگان کتاب نیز مشمول بهره مندی از بیمه ی تامین اجتماعی می باشند . البته این قانون مشمول نویسندگانی خواهد شد که به طور کاملا آزاد مشغول این حرفه هستند و برای خودشان فعالیت می کنند و هیچگونه وابستگی شغلی به ارگان ، سازمان ، موسسه و شرکت خاصی ندارند.
در رابطه با این افراد تسهیلات و خدمات متنوعی در سازمان تامین اجتماعی برقرار و اجرایی شده است که بیش از پیش به حمایت از نویسندگان می پردازد . کل حق بیمه ای که نویسندگان باید بپردازند دقیقا ۱۸ درصد است یعنی به اندازه ی هنرمندان.از این هجده درصد نیز دولت موظف گردیده ۱۰ درصدش را پرداخت کند و پرداخت هشت درصد مابقی نیز به عهده ی نویسنده و هنرمند است که مبلغ بسیار ناچیزی می باشد .

در صورت استفاده ی هنرمندان و نویسندگان از این بیمه ، این افراد در زمان بازنشستگی به طور ماهانه مشمول دریافت حقوق مستمری و همچنین هزینه های از کار افتادگی می شوند . البته نویسندگان و هنرمندان باید به این نکته ی مهم هم توجه داشته باشند که در این قانون ، شخص بیمه شده حق دریافت بیمه ی بیکاری را ندارد .

همچنین در صورت بیمار شدن در حین بیمه بودن نیز هیچگونه حق دریافت هزینه ی بیماری به وی تعلق نمی گیرد .

طبیعتا در صورتی که نویسندگان به استخدام شرکت یا سازمانی درآیند ، به طور اجباری توسط کارفرمای خود مشمول بیمه ی تامین اجتماعی و بیمه ی بیکاری خواهند شد .

 در صورتی که این افراد بخواهند از خدمات درمانی بیمه ی تامین اجتماعی نیز برخوردار شوند می توانند با پرداخت سرانه ی مصوب این سازمان ، اقدام به دریافت دفترچه ی درمان نمایند و در تمامی مراحل درمانی از تشخیص تا درمان از خدمات متنوع درمانی و همچنین تخفیف در خرید انواع داروها برخوردار شوند .

یکی دیگر از نکاتی که مشمولین بیمه تامین اجتماعی بهتر است اطلاع داشته باشند این است که در صورتی که به مدت کمتر از ۹۰ روز اقدام به پرداخت هزینه ی ماهانه ی بیمه نکنند ، میتوانند پس از این زمان ، به صورت یکجا مبلغ و درصد معوقه ی خویش را پرداخت کنند و در صورتی که بیش از ۹۰ روز از آخرین پرداختی حق بیمه ی وی گذشته باشد ، به طور خودکار بیمه ی شخص مذکور کاملا قطع خواهد شد و به عبارتی مشمول تسهیلات سازمان نیز نخواهد بود .

برای استفاده از خدمات بیمه تامین اجتماعی نویسندگان ابتدا باید در سایت اهل قلم و سپس در سایت صندوق اعتباری هنر  عضو شوید.

تعریف اهل قلم :   

بر اساس ماده ۲ آئین نامه اجرای وظایف و تبیین ساختار اهل قلم، اهل قلم از سه گروه : مؤلفان، مترجمان و مصححان تشکیل می شوند که در حوزه های هنری مکتوب (داستان، شعر، نقد) علوم انسانی، علوم کاربردی و علوم محض فعالیت داشته و اثر مکتوب و چاپ شده داشته باشند. بنابراین گروه های: خطاطان، عکاسان، تذهیب کاران، طراحان، روزنامه نگاران، خبرنگاران، تصویرگران، ویراستاران و  مقاله نویسان از دایره اهل قلم خارج می شوند.

راهنمای عضویت در سایت اهل قلم و استفاده از امکانات آن

سایت اهل قلم، پایگاهی است اختصاصی برای معرفی پدیدآورندگان کتاب و زمینه‌ای است برای ایجاد پیوند میان نویسندگان و مترجمان و صاحبان اثر و نیز علاقه‌مندان آثار ایشان. در این پایگاه، همه صاحبان اثر که حداقل یک عنوان کتاب داشته باشند می‌توانند ثبت‌نام کنند. همچنین امکان ارتباط شبکه‌ای میان پدیدآورندگان کتاب و دوستداران آثار ایشان به صورت شبکه‌ای فراهم است. نویسندگان و مترجمان می‌توانند در پایگاه اهل قلم صفحه‌ای ویژۀ خود داشته باشند و تازه‌ترین اطلاعات مرتبط با آثار خود را در آن قرار دهند.

 ثبت ‌نام در پایگاه اهل قلم

نخستین گام برای استفاده از خدمات و امکاناتی که موسسۀ خانۀ کتاب برای اهل قلم فراهم آورده، ثبت‌نام در این پایگاه است. روشی آسان، در کمترین زمان ممکن برای ثبت‌نام در نظر گرفته شده است. 

شرایط عمومی مشمولان طرح بیمه تامین اجتماعی  

      – پدیدآورندگان  باید فاقد هرگونه پوشش بیمه ای باشند.

تبصره ۱ : آندسته از پدیدآورندگانی که از قبل، مشمول بیمه حرف و مشاغل آزاد بوده و سابقه پرداخت حق بیمه دارند، با احتساب سنوات گذشته طبق مقرارت مشمول این طرح قرار می گیرند

تبصره ۲ : در بدو شمول پدیدآورندگانی که قبلا دارای سابقه پرداخت حق بیمه نزد سازمان تامین اجتماعی می باشند، بر اساس ضوابط سازمان تامین اجتماعی به سنوات مقرر آنان افزوده می شود

–       پدیدآورندگان در بدو شمول باید حداقل ۱۸ سال سن تمام داشته باشند

–       در بدو شمول برای زیر پوشش قرار گرفتن در این طرح، سن پدیدآورندگان زن باید کمتر از ۴۵ سال و سن پدیدآورندگان مرد باید کمتر از ۵۰ سال باشد

–       پدیدآورندگان مشمول این طرح که سن مرد شصت سال و سن زن بیش از پنجاه و پنج سال باشد، چنانچه بعد از این سن اثری را تولید و منتشر نکرده باشند، کماکان تا رسیدن به احراز شرایط مقرر جهت استفاده از حمایتهای قانون تامین اجتماعی، در زمره مشمولان طرح خواهند بود

 شرایط اختصاصی مشمولان طرح بیمه تامین اجتماعی

       در این طرح پدیدآورندۀ کتاب به شخصی اطلاق می شود که حداقل ۲ عنوان کتاب در سطح بزرگسال یا ۳ عنوان کتاب در سطح کودک و نوجوان برای اولین بار تألیف، ترجمه، گردآوری، تهیه و تنظیم، بازنویسی، تصحیح نسخ خطی، نقد و بررسی و یا تحقیق نموده و بر اساس ضوابط انتشار کتاب آن را چاپ و منتشر نموده و در بانک اطلاعات موسسه خانه کتاب ثبت کرده باشد 

تبصره ۱ : در صورتی که فرد یک کتاب در سطح بزرگسال و یا یک کتاب در سطح کودک و نوجوان منتشر کرده باشد، مشمول این دستورالعمل قرار می گیرد 

تبصره ۲ : پدیدآورندگان برگزیده جشنواره های معتبر داخلی و خارجی در صورتی که یک عنوان کتاب براساس سطر یک منتشر کرده باشند 

تبصره ۳ : پدیدآورندگانی که کتابهای دوره ای چاپ و منتشر می نمایند، هر جلد یک عنوان محسوب می­شود

تبصره ۴ : پژوهشگرانی که نامشان در تدوین دایره المعارف ها و فرهنگ نامه ها به عنوان همکار علمی ثبت شده است

تبصره ۵ : در صورتی که یک عنوان کتاب دو یا چند پدیدآور داشته باشد، همه افراد مشمول این طرح خواهند بود

تبصره ۶ : موارد زیر در زمره مشمولان این طرح محسوب نمی­شوند:

       پدیدآورندگان کتابهایی که با عناوین نقاش، خطاط، عکاس، به اهتمام، تهیه کننده، با همکاری، تذهیب کننده، هیئت مشاوران، فیلمنامه نویس، نمایشنامه نویس، طراح، ویراستار، یادداشتهای اول کتاب، حواشی و ترجمه مقدمه منتشر شده اند.

–       پدیدآورندگان کتب آموزشی و کمک آمورشی

–       پدیدآورندگان کتب تجدید چاپ شده

–       شورای علمی یا شورای برنامه ریزی که بصورت مجموعه ای از نویسندگان، یک کتاب را تولید و منتشر می کنند

–       مشمولان این طرح از زمان تقاضای زیر پوشش قرارگرفتن، پدیدآورندگانی را شامل می شود که از انتشار آخرین اثرشان، بیش از ۱۰ سال نگذشته باشد

–       ادامه پوشش تامین اجتماعی پدیدآورندگان منوط به استمرار فعالیت حرفه ای ایشان است. بنابراین فاصله انتشار دو اثر از زمان زیر پوشش قرار گرفتن هر یک از پدیدآورندگان، نباید بیش از ۵ سال تمام باشد. تشخیص و تایید این امر به عهده معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است

نتیجه گیری و حرف آخر

در سال های اخیر از طرف مسئولان و نمایندگان سندیکاهای انتشاراتی و چاپخانه داران و هنرمندان و نویسندگان توجه زیادی به تامین بیمه ی افراد مشغول در این مشاغل (آزاد) شده است و امیدواریم طی ماهها و سال های نزدیک ، تسهیلات بیشتری به این قشر فعال در زمینه های فرهنگی کشور تعلق گیرد .
در این مقاله به جزئیات مفیدی از خدمات و تسهیلات ارائه شده ی سازمان تامین اجتماعی به نویسندگان اشاره کردیم. بسیاری از کشورها برای قشر فرهنگی از جمله نویسندگان و ناشران و چاپخانه داران و دست اندرکاران این مجموعه ها تسهیلات بسیار عالی در نظر می گیرند چرا که معتقدند این افراد و دسته ها تاثیر بسزایی در پیشبرد اهداف و توسعه ی فرهنگ آن کشور دارند .امید است این موضوع در کشور ما نیز به زودی بیش از پیش در نظر گرفته شود .

اگر تمایل دارید که برای استفاده از خدمات بیمه تامین جتماعی  خود به سراغ چاپ کتاب بروید، کارشناسان انتشارات میعاد اندیشه آماده‌اند تا راهنمایی‌های دقیقی را در این راستا در اختیار شما قرار دهند.

جهت نیاز به هرگونه توضیح و یا مشاوره با شماره ۰۹۱۲۵۱۲۰۰۶۷ تماس گرفته و یا در تلگرام یا واتساپ پیام بدهید

برای محاسبه هزینه های چاپ کتاب لطفا بر روی محاسبه آنلاین  کلیک کنید

محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب

چاپ کتاب ارزان

مقاله قبلی

فیپا چیست

مقاله بعدی

نظرات

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *